Hogyan fogalmazzuk meg az audiológusnál, mit kell állítani a hallókészüléken?

5 tipp, hogy az audiológus megértse, mit szeretne állíttatni a hallókészüléken!

Min szeretne változtatni? – hangzik fel a kérdés az audiológus szájából, és mi nem tudunk  semmi konkrétumot mondani. Átélte már ezt? Nincs vele egyedül! A hallókészülék beállítás alapja a kommunikáció, de tudjuk, mennyire nehéz megfogalmazni, mi is olyan zavaró a hallásélményünkben. Most ebben segítünk!

Miért olyan fontos a kommunikáció?

A hallókészülék beállítása komplexebb folyamat mint gondolnánk, ami türelmet és őszinte kommunikációt igényel.

Egy audiológus ugyanis csak akkor tud igazán precíz munkát végezni ezen a téren, ha minden információt megkap a klienstől.

Hiszen az ügyfél használja a hallókészüléket, ő tapasztalja meg az azzal járó kellemes és esetlegesen kellemetlen hangélményeket. Ő tudja tehát megfogalmazni, milyen változtatásra van szüksége.

Mégis, miért olyan nehéz a kommunikáció ezekben a helyzetekben?

Ennek általában több oka is lehet. Egyrészt a hallókészülék tulajdonosok eleinte nagyon újnak élik meg a szituációt, és nem rendelkeznek elegendő tapasztalattal ahhoz, hogy tudják, mit kellene megfogalmazniuk.

Ugyancsak nehézséget okozhat az, hogy az audiológus technikai aspektusból gondolkozik a beállításról, míg a hallókészüléket viselők tapasztalati síkon tudnak gondolkozni ugyanerről. Ezért fontos az, hogy olyan audiológus állítsa be a hallókészüléket, akinek elegendő tapasztalata van az ügyfelekkel, és össze tudja kötni a kliens beszámolóit azzal, hogy azok milyen technikai beállítást igényelnek.

Ideális esetben az audiológus kérdésekkel is tud segíteni a releváns információk átadásában. Esetleg olyan utasításokat ad, ami segíti őt, hogy pontos információkat kapjon, és a klienst is abban, hogy a tapasztalatait meg tudja fogalmazni. Például a szakember különböző zajokat kelt, vagy kiküldi a folyosóra, esetleg az utcára az ügyfelet konkrét kérdésekkel.

Sokat tehet Ön is azért, hogy naprakész, pontos információkat tudjon megfogalmazni audiológusának! Összegyűjtöttünk néhány támpontot, ami segíthet ebben.

Vezessünk hallásélmény naplót!

Apró dolognak tűnik, de nagyon hasznos, és sajnos sokan mégsem élnek vele. Mi több okból is szorgalmazzuk egy napló vezetését:

  • nem kell keresgélni a szavakat rendelés közben;
  • nem bosszankodunk a rendelésről való távozás után, hogy elfelejtettünk valamit,
  • pontos információkat tudunk átadni.

Javasoljuk, hogy azonnal írja fel, ha zavaró vagy kellemetlen dolgot tapasztal, de ne felejtse el felírni a kiemelkedően jó és kellemes tapasztalatokat sem! Ezáltal ugyanis körvonalazódni fog, hogy miben segít a hallókészülék jelenlegi beállítása, azt jobb nem elállítani, és hogy mi az, amin változtatni kell.

Ragadjunk ki konkrét helyzeteket!

Tudjuk, hogy sokszor gondot okoz az, hogy mit említsünk meg az audiológusnak. Érdemes szem előtt tartani, hogy inkább mondjunk többet, mint kevesebbet, mert sosem tudhatjuk, mi jelent az audiológus számára fontos információt.

Érdemes pontosan leírni a helyzeteket. Például, ha étteremben voltunk, és ott nem értettük az asztaltársaságot, akkor ezt írjuk körül pontosan!

  • Hol voltunk?
  • Milyen volt a zajszint?
  • Az asztaltársaságból senkit sem értettünk? Vagy csak néhány embert?
  • Miért nem hallottuk a többieket? Hallottuk a hangjukat, de csak torzan? A zene teljesen elnyomta a hangjukat?
  • Volt olyan körülmény, ami javított a helyzeten? Pl. Ülőhelyet változtattunk, a zene elhallgatott.

Fogjuk fel ezt úgy, mintha elemző dolgozatot írnánk az egyes helyzetekről. Legyünk részletesek, emelkedjünk ki a szituációból, és távolról nézve is figyeljük meg a körülményeket!

Hasonlítsuk egy régi élményhez!

Nagyon jó módszer a dolgok hangjainak összehasonlítása azok korábbi hangjaival. Például, most a kutyánk vakkantása fülsértően éles, régebben mélyebb volt. A párunk hangja dörmögős, régen nem volt ilyen. Ugyancsak jó taktika, ha az egyes betűket emeljük ki, és próbálunk meg hozzá tulajdonságokat társítani. Például az “m”-betű hangzása bödönös, visszhangzó, emiatt kellemetlen. Az “a”-betűktől szédülünk. Ezek bizony komoly idő- és energiaráfordítást igényelnek, de izgalmas is ilyen módon tanulni a saját hallásunkról.

Fogalmazzuk meg a hiányérzetet!

Sokszor az okoz nehézséget, amikor érezzük, hogy valami nem jó, de nem tudjuk megfogalmazni, hogy mi az. Ilyenkor próbáljuk meg mégis leírni a problémát. Néhány segítség ehhez:

  • Próbálkozzunk több hangkörnyezetben, hátha valahol erőteljesebb az érzés!
  • Minden hangkörnyezetben jegyezzünk fel tapasztalásokat!
  • Bátran jegyezzünk fel érzéseket, furcsa szavakat, jelzőket is!

Néhány jegyzet, alkalom után nézzük át azokat, keressünk összefüggéseket.

Bízza ránk hallókészüléke beállítását!

Audiológusaink tapasztalt szakemberek, akik rendelkeznek már azzal a rutinnal, hogy megfelelő kommunikációt hozzanak létre a hallókészülék beállítások során. Keressen bennünket bátran, ha nem elégedett hallókészülékével!

A képek forrása: Unsplash

Szólj hozzá