Így küzdhetők le a nehézségek hallássérültként a munkahelyen!

Így küzdheted le a nehézségeket hallókészülékkel a munkahelyen!

Aki próbált már hallókészülékkel a munkahelyen helytállni, az tudja, hogy az pont az a hely, ahol sokat számít, hogy mit mutatunk magunkból a kollégáink és a főnökeink felé. A halláscsökkenés megléte gyakran megnehezíti, hogy azt mutassuk magunkról, amit szeretnénk, de ezekkel a tippekkel könnyebben vehetjük az akadályokat!

Miért olyan nehéz halláscsökkenés mellett dolgozni?

Azért, mert lényeges dolgokat nem hallunk meg. Olyan információmorzsáktól esünk el, amelyek nélkül

  • nem vagyunk hatékonyak a munkában,
  • rosszul mérjük fel a feladatainkat,
  • önhibánkon kívül akadályozzuk a kollégáinkat,
  • nehezebben illeszkedünk be a kollégáink közé.

Úgy érezzük: kiesünk a pikszisből

Hiányos információkkal nem tudunk magabiztosak maradni az egyes helyzetekben. Nehéz főnökként viselkedni, ha közben megkérdőjelezzük magunkat, hiszen folyton bennünk motoszkál az érzés, hogy mi van, ha valami fontosat nem hallottunk meg?

Nehéz a közösség aktív részévé válni, ha nem tudunk spontán bekapcsolódni a belsős poénokba, és nem tudunk önmagunk lenni a beszélgetések során, mert nem értünk mindent kristálytisztán.

Ilyen körülmények között bárkiben felvetődik a kérdés, hogy hol is a helye ebben a közegben.

Nem muszáj azonban elfogadnunk ezt a helyzetet, sokat tehetünk azért, hogy jól érezzük magunkat hallókészülékkel a munkahelyen, és ne aggódjunk amiatt, hogy elveszíthetjük a munkánkat!

Kommunikáljunk a hallássérülésünkről!

Tudjuk, hogy egyszerűbb döntésnek tűnhet hallgatni arról, hogy hallókészüléket viselünk, és megpróbálhatunk ügyes kommunikációs stratégiákkal boldogulni, de mi ezt nem ajánljuk.

Így sokkal fáradtabbak leszünk, mintha nyílt lapokkal játszanánk!

Az agy ugyanis extra energiákat használ fel ahhoz, hogy a meg nem hallott információkat kipótolja számunkra, hogy megértsük, mi történik körülöttünk:

  • jobban támaszkodik a szemünkre,
  • próbál szájról olvasni,
  • igyekszik értelmezni a metakommunikációt,
  • és felhasználni minden látható információt.

 

Ez komoly, komplex, értelmező folyamatokat kíván meg tőle, amit addig, míg a hallásunkkal nem volt probléma, nem kellett csinálnia.

Ha azonban felvállaljuk, hogy hallókészüléket viselünk, a környezetünk sokkal támogatóbb és megértőbb lesz, mi pedig magabiztosan végezhetjük majd a feladatainkat.

Ehhez azonban az kell, hogy pontosan megfogalmazzuk, mit is jelent az, hogy hallókészülékesek lettünk.

Mondjuk ki, mire van szükségünk!

Az emberek megértőek és segítőkészek, ha tudják, mivel állnak szemben, és őszintén megosztjuk velük, hogy mi okoz számunkra nehézséget. Illetve sokat számít, ha pontosan elmagyarázzuk, hogyan tudnak segíteni abban, hogy könnyebben felvegyük a fonalat a munkahelyen kommunikációs helyzetekben.

Mondjunk konkrétumokat általánosságok helyett!

Ne azt mondjuk, hogy a rossz fényviszonyban nehezebben olvasunk szájról, vagy hogy háttérzajban nehezebben hallunk. Ez ugyan hasznos információ, de nem elég konkrét! Ebből ők nem fogják kitalálni, hogyan segíthetnek nekünk jól!

Ehelyett inkább mondjuk azt, hogy:

  • A kettes tárgyaló nekem túl zajos, tartsunk megbeszélést az egyesben, az halkabb!
  • Kapcsoljuk fel a lámpát, mert nem látok jól, és nem tudok szájról olvasni!
  • Halkítsuk le a zenét, mert rosszul hallom, hogy miről beszéltek!
  • Beszéljük meg ezt inkább chat-en vagy e-mailben, túl fáradt vagyok, és nehezemre esik mindent jól hallani!

A konkrét utasítások sokkal hasznosabbak a kollégáknak, könnyebb nekik igazodni a kérésünkhöz, mint kitalálni, hogy hogyan segíthetnek nekünk.

Adjunk időt, hogy megszokják a változást!

A berögződéseket nem lehet egyik pillanatról a másikra levetkőzni, így ne várjuk el, hogy rögtön megjegyezzék, hogy a kettes tárgyaló nekünk nem a legjobb hely a megbeszélésekre. Viszont nyugodtan említsük meg nekik minden alkalommal, előbb vagy utóbb meg fogják szokni, hogy az egyes tárgyalóba menjenek.

Egyáltalán nem kellemetlen ezt ismételten kérni, mivel erre valóban szükségünk van, és valójában a kollégáknak is segítség, ha figyelmezteted őket. Végső soron pedig mindenki jól jár, ha mi is jól tudunk a csapat tagjaként működni.

Helyezkedjünk megfelelően!

Néha egészen egyszerű módon meg tudjuk könnyíteni a saját dolgunkat, ha egyszerűen csak a saját kezünkbe vesszük az irányítást. Mivel mi magunk pontosan tudjuk, milyen helyzetben tudunk jól működni, meg tudjuk azokat teremteni magunknak:

  • Megbeszéléskor oda ülhetünk, ahonnan a legjobban tudjuk követni az eseményeket.
  • Csapatépítő bulira javasolhatunk olyan helyszínt, ami számunkra a legjobb.
  • Javasolhatjuk, hogy az egyes munkafolyamatokat e-mailben folytassuk le.
  • Eldönthetjük, hogy írásban leszünk elérhető az ügyfeleknek és a kollégáknak.

Tudatosítsuk, hogy igenis van választási lehetőségünk!

Szocializálódjunk – kicsit másképp!

Ha úgy érezzük, hogy nem tudunk a nehéz kommunikáció miatt úgy becsatlakozni a többiek kommunikációjába, ahogyan szeretnénk, mutassuk meg más módon, hogy aktív részesei vagyunk a kollektívának!

  • Szervezzünk olyan közös programokat, ahol komfortosan érezzük magunkat!
  • A legtöbb munkahelyen van online felület – például facebook csoport -, ahol mindenki jelen van a kollégák közül. Legyünk aktívak ott!
  • Kezdeményezzünk beszélgetéseket chat-en!
  • Kedveskedjünk apró tettekkel a kollégáknak!

Így is lehet aktív részévé válni egy közösségnek!

Válasszunk jó hallókészüléket!

A ránk nehezedő nyomást jelentősen csökkenthetjük, ha jó hallókészüléket választunk magunknak, az életvitelünkhöz. Fontos szempont a hallókészülék kiválasztásánál, hogy olyan igényeket tudjon kiszolgálni az adott hallókészülék, amelyek a mi mindennapi helyzeteinkben megjelennek!

Munkahelyen ilyen az, hogy:

  • javuljon a beszédértésünk,
  • helyt tudjunk állni sokszereplős meetingeken,
  • tudjunk telefonálni,
  • ne fáradjunk el az extra koncentrációtól beszélgetés közben.

Erre például az Oticon Opn hallókészülék technológiája tökéletes, ugyanis

  • 30%-kal javítja a beszédértést,
  • és 20%-kal csökkenti a hallásra fordított erőfeszítést,

Mindezt természetes hangzás biztosításával, a hangok gyors feldolgozásával és közvetítésével, illetve a releváns hangforrás gyors felismerésével éri el. Képes letisztogatni a háttérzajt a beszéd hangjáról, így egy érthetőbb, tiszta hangot fogunk kapni zajosabb környezetben is.

A jobb hallás biztosításával pedig kevésbé fáradunk el, energiáinkat pedig kapcsolatépítésre is tudjuk fordítani.

Éljünk a vezeték nélküli technológia lehetőségeivel!

Egyes hallókészülékek – köztük az Oticon Opn is – képes vezeték nélkül kapcsolódni az okos eszközeinkhez – laptophoz, telefonhoz – és ezáltal tisztább, érthetőbb hangélményt biztosít viselőjének. Ez azt jelenti, hogy telefonálás közben közvetlenül a hallókészülékünkön keresztül tudjuk hallgatni a beszélgető partnerünket, ami jelentősen megkönnyíti azt, hogy telefonon intézzük sürgős ügyeinket, vagy hogy videokonferenciát bonyolítsunk le távoli üzleti partnereinkkel.

 Ha úgy érzi, hogy egy forradalmi technológia segítené a kommunikációját a munkahelyen, jelentkezzen be hozzánk, és próbálja ki ingyen!

Képek forrása: Unsplash

Szólj hozzá